Between w BOTO | Kosmopolis 2020
11 – 17 maja
Kosmopolis 2020 to temat przewodni zbliżającej się wielkimi krokami XI edycji Festiwalu Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY. Wydarzenie w pierwszym odruchu planowano przenieść na jesień, jednak ostatecznie zapadła decyzja, aby spotkać się, jak co roku, w trzecim tygodniu maja – jedynie w nieco zmienionej formie. Ograniczenia wynikłe z nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy, wymusiły na organizatorach przeniesienie festiwalu do innej przestrzeni – czyli do świata wirtualnego.
Jak co roku Teatr BOTO jest jednym z partnerów festiwalu. Zapraszamy szczególnie na:
BOTO CZYTA STASIUKA
Tekst: „Solo” Andrzej Stasiuk
Czytają: Sylwia Góra Weber, Adam Nalepa
Muzyka: Marcin Dymiter, Irek Wojtczak
„I właśnie hybryda tekstu i warstwy brzmieniowej, wykreowanej podczas czytania przez Marcina Dymitera za pomocą syntezatora, wykorzystującego dźwięki saksofonu, klarnetu lub fletów grającego niemal przez cały czas Irka Wojtczaka, stanowi o powodzeniu całego zdarzenia. (…) Tak prowadzone czytanie nie jest ani koncertem muzyki improwizowanej, ani klasycznym czytaniem dramatu, bo spotkanie słowno-muzyczne odbywa się na równorzędnych, partnerskich zasadach dla tekstu i muzyki.”
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl
zdjęcia autorstwa Jurka Bartkowskiego -> więcej zdjęć
SYLWIA GÓRA CZYTA „WYSPĘ”
Róża Ostrowska (1926-1975) – urodzona w Wilnie pisarka, scenarzystka, felietonistka, recenzentka teatralna.
Zadebiutowała w 1948 r. opowiadaniem „Itka Fejgus”. Pracowała w gdańskiej rozgłośni Polskiego Radia (1950-1955), gdzie od 1953 roku kierowała redakcją programów literackich. Należała do gdańskiego oddziału Związku Literatów Polskich. Współpracowała z Teatrem „Miniatura” w Gdańsku (1957-1959) oraz z Wydawnictwem Morskim w Gdyni. Była kierowniczką literacką w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1960-1969), skąd została zwolniona po oficjalnym proteście (liście otwartym wystosowanym wraz z dwoma innymi pisarzami z Wybrzeża – Lechem Bądkowskim i Franciszkiem Fenikowskim) wobec wydarzeń marcowych w 1968 roku. Zmarła w 1975 roku i została pochowana na cmentarzu „Srebrzysko” w Gdańsku – Wrzeszczu.
Była autorką powieści „Wyspa” i „Mój czas osobny” (niedokończonej i wydanej pośmiertnie) oraz „Bedekera Kaszubskiego” (wraz z Izabelą Trojanowską). Ukochała sobie Kaszuby i Kaszubów. Szczególnym miejscem bliskim sercu Róży Ostrowskiej były Wdzydze Kiszewskie. Pod nazwą Rybaki można je nieco poznać w „Wyspie”. Powieść opowiada nie tylko losy głównej bohaterki, aktorki teatralnej Moniki, jej osobiste przemyślenia i rozterki. „Wyspa” przekazuje obraz Wdzydz i oddaje ich niezwykły klimat.
zdjęcia z zeszłorocznego spotkania z panią Elżbietą Lorenc (córką związanej z Kaszubami pisarki Róży Ostrowskiej) autorstwa Jurka Bartkowskiego.
POEZJA
Sylwia Góra i Adam Nalepa czytają wiersze Mimi Khalvati, Davida Constantine’a, Olgi Kubińskiej i Piotra Mitznera.
„CHODŹMY W TATRY” – CZYTA SYLWIA GÓRA
szczegóły wkrótce
GALERIA
Na Festiwalu Between.Pomiędzy nie może zabraknąć także galerii. My polecamy szczególnie:
– 7 zdjęć SOPOGRAFIA Jerzy Bartkowski z poprzednich edycji
– 7 zdjęć z wystawy Andrzeja Dyakowskiego, która miała miejsce w Teatrze BOTO
CZARNE NA BETWEEN – FILM
szczegóły wkrótce
EMITER – TELEDYSK
Emiter (Marcin Dymiter) porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: niski szum, ZEMITER, TRYS SAULES, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach (_N_A__G___R____A_ | EMITER, BAZA).
Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami: Joanną Rajkowską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec. Jako niezależny kurator związany z festiwalami Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), Parkowanie (Gdańsk), mikro_makro (Słupsk, Flensburg), Kronika dźwiękowa (Sopot, teatr Boto), Transvizualia: city sound (Gdańsk-Gdynia) i Control Room (Gdańsk). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiadając za muzykę i opracowanie dźwiękowe.
Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
więcej informacji tu: BETWEEN.POMIĘDZY
szczegóły prezentacji wkrótce!