SOPOT NON-FICTION 2015

Organizator: Fundacja Teatru BOTO
Współorganizator: Teatr Wybrzeże
Kuratorzy: Adam Nalepa, Roman Pawłowski
Projekt realizowany jest przy wsparciu Miasta Sopot

Program Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej
Sopot Non-Fiction 2015


Poniedziałek, 31 września, godz. 20:30 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Spektakl pt. „Nord-Ost”
Tekst: Torsten Buchsteiner
Przekład i reżyseria: Adam Nalepa
Obsada: Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Sylwia Góra Weber
Multimedia: Tomasz Weber
Produkcja: Teatr BOTO, Sopot
Czas trwania: ok. 90 min
Premiera: 28.08.2013 r. godz. 21:00 (Scena Letnia Teatru BOTO w Młodym Byronie, spektakl zrealizowany w ramach Festiwalu i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction 2013)

23 października 2002 r., w trakcie musicalu „Nord-Ost” Alekseia Ivaschenko i Georgiia Vasilyeva, moskiewski teatr na Dubrowce opanowali czeczeńscy bojownicy. Przez 57 godzin przetrzymywali pod bronią ponad 800 widzów. Trzeciego dnia oblężenia rosyjskie siły specjalne przeprowadziły szturm na teatr z użyciem tajemniczego gazu usypiającego. Dzięki temu antyterroryści mogli bezpiecznie wejść do budynku, zabijając jednak na miejscu 40 terrorystów. W akcji zginęło także 133 uśpionych zakładników (dzieci, kobiet i mężczyzn), którzy zatruli się gazem.
Sztuka Torstena Buchsteinera zestawia dramat trzech kobiet: młodej Czeczenki – bojowniczki, tzw. „czarnej wdowy”, łotewskiej lekarki z karetki pogotowia stacjonującej przy teatrze i mieszkanki Moskwy, która wraz z mężem i córką wybrała się tego feralnego wieczoru na spektakl. Trzy kobiety, silne i niezależne, w kwiecie wieku, nagle wykolejone z codzienności przez tę samą katastrofę i los, który każdej z nich przeznaczył inne zadanie. Niemiecki dramaturg wczuwa się w mistrzowski sposób w swoje bohaterki i z wielkim zrozumieniem ich osobistych motywacji, daje im w sztuce „Nord-Ost” możliwość wypowiedzi, wspomnień, znalezienia słuchacza, odreagowania emocji, przerobienia traumy, a przede wszystkim możliwość przeżycia żałoby. Bo mimo, że wszystkie tak bardzo różnią się od siebie, Buchsteiner łączy ich wspólnym mianownikiem: każda jest wdową, ofiarą konfliktu rosyjsko-czeczeńskiego, i tą, która po odejściu partnera została i musi uporać się ze świadomością osamotnienia, poczuciem bezradności, z agresją, rozpaczą i budowaniem na gruzach nowej przyszłości. Autorowi udało się wykreować trzy wspaniałe role dla aktorek i stworzyć sztukę, która nie tylko w przejmujący sposób balansuje na pograniczu teatralności i dokumentu, ale która mimo, że powstała kilka lat temu i opowiada o wydarzeniach z roku 2002, wciąż na nowo zaskakuje swoją aktualnością. Równolegle zapisane monologi Zury, Tamary i Olgi tworzą poruszającą opowieść o dramacie, jaki sprowadza na ludzi terroryzm: okrutna, dwuznaczna zmora naszych czasów.


Wtorek, 1 września, godz. 20:00 / Dworek Sierakowskich w Sopocie (wstęp wolny)

Videoinstalacja interaktywna pt. „Fear in Ukraine”

Autor: Georg Genoux
Czas trwania: ok. 120 min

Po pokazie, w przestrzeniach kawiarni artystycznej Młody Byron w Dworku Sierakowskich, odbędzie się rozmowa z twórcą.

„Fear in Ukraine” to interdyscyplinarny projekt Georga Genoux będący częścią większej myśli pt. „Democracy.com”. Przedstawia sytuację współczesnej Ukrainy, m.in. niedawne wydarzenia na Majdanie, opowiedzianą przez osoby będące bezpośrednimi świadkami wydarzeń i żyjące na co dzień w tej trudnej rzeczywistości. Historie mieszkańców przekazane są widzom w postaci videoinstalacji, na którą składa się film Benjamina Brettschneidera oraz wywiady przeprowadzone przez autora projektu w obecności psychoterapeuty, w czasie jego kilkunastu wizyt u naszych wschodnich sąsiadów. „Fear in Ukraine“ ma na celu pokazanie prawdziwej strony sytuacji na Ukrainie słowami zwykłych ludzi, a nie w sposób, jaki robiły to i robią media komercyjne.

Georg Genoux, reżyser, swoje życie i pracę dzieli pomiędzy 3 miasta: Kijów, Sofię i Hamburg. Skupia się głównie na tworzeniu interdyscyplinarnych projektów, których integralną częścią jest dialog na temat demokracji. Studiował reżyserię na Akademii Teatralnej w Moskwie. Był jednym z twórców projektu Teatr.doc, który powstał w 2002 r., a w 2006 r. zainicjował Democracy.com w obrębie którego zrealizowano już 10 projektów, głównie we wschodniej Europie. Życie zawodowe Georga rozwinęło się również w Moskwie, gdzie m.in. w latach 2008-2013 był dyrektorem artystycznym Teatru Josepha Beyusa, a na przełomie 2012 i 2013 roku dyrektorem Państwowego Centrum Sztuki Współczesnej. Georg wciąż inicjuje nowe projekty, a dotychczas wyreżyserował lub był kuratorem ponad 70 projektów teatralnych w Rosji, na Ukrainie, w Bułgarii i Niemiec, które brały udział w najważniejszych festiwalach, w tym: w Berlinie, Hamburgu, Warszawie, Bazylei, Kijowie, Tallinie, Sofii, Moskwie etc.


Środa, 2 września, godz. 20:00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Prapremiera spektaklu pt. „Po co psuć i tak już złą atmosferę”
Tekst: Krzysztof Szekalski
Reżyseria: Aleksandra Jakubczak
Obsada: Michał Czachor, Anna Kłos-Kleszczewska, Mateusz Łasowski, Sebastian Perdek
Scenografia: Monika Nyckowska
Muzyka: Daniel Jan Pigoński
Produkcja: Teatr BOTO, Sopot (w ramach projektu Warszawa.doc)
Czas trwania: ok. 75 min

Projekt narodził się podczas rezydencji Sopot Non-Fiction we wrześniu 2014 r. Nosił wtedy tytuł „Poznań: miasto otwarte” i był próbą stworzenia portretu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Na podstawie materiałów dokumentalnych autorzy próbowali przedstawić chór elit i mieszczan poklepujących się wzajemnie po plecach, który wytwarza język i sposób dyskusji betonujący miasto i jego społeczność.

W kolejnej fazie projektu, pt. „Po co psuć i tak już złą atmosferę” głównym tematem stała się sprawa Wojciecha Kroloppa i jego chóru, która ma szansę stać się soczewką skupiającą nurtujące nas problemy. Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku tej sprawy, związane z nią mechanizmy wyparcia, szukania wymówek, budowania pozornego spokoju w imię partykularnych interesów lub tak zwanych wyższych wartości są podstawą do pytań o kategorie winy i odpowiedzialności, o realne i symboliczne konsekwencje ukrywania niewygodnej prawdy, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Historie, na kanwie których oparty jest spektakl, wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak możemy mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?


Piątek, 4 września, godz. 17:00-20:00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. I – otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Zespoły prezentują efekty tygodniowej pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje i fragmenty sztuk. Pokazom towarzyszą dyskusje i omówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!

Piątek, 4 września, godz. 21:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Spektakl pt. „Album Karla Höckera”
Tekst: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Reżyseria: Paul Bargetto
Obsada: Marta Król, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak, Julia Trembecka
Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska
Produkcja: Agata Balcerzak, Teatr Trans-Atlantyk, Warszawa
Czas trwania: ok. 120 min

Paul Bargetto z zespołem Teatru Trans-Atlantyk we współpracy z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk realizują spektakl, oparty na analizie zdjęć i aktorskich improwizacjach z użyciem metod teatru dokumentalnego. Końcowy rezultat będzie połączeniem teatru i multimediów, kreatywnej interpretacji materiałów źródłowych i dokumentalnych badań.

Spektakl Album Karla Höckera jest rzadko podejmowaną próbą zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz z perspektywy oprawców. Używając technik teatru dokumentalnego, improwizacji, prowadząc dogłębne badania historyczne, jak również posługując się tekstem dramatycznym, spektakl „Album Karla Höckera” przygląda się zaskakująco ludzkim zachowaniom kobiet i mężczyzn, którzy własnoręcznie dokonali ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Widzowie, będąc świadkami „ożywiania” fotografii z Albumu Karla Höckera, mogą przyjrzeć się życiu codziennemu wysoko postawionych żołnierzy SS jak i zwykłym pracownikom obsługującym fabrykę śmierci, jaką był obóz zagłady w Auschwitz.


Sobota, 5 września, godz. 14:00-17:00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. II

Sobota, 5 września, godz. 18:30-21:30 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. III  

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Zespoły prezentują efekty tygodniowej pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje i fragmenty sztuk. Pokazom towarzyszą dyskusje i omówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!