SOPOT NON-FICTION 2023

Organizator: Fundacja Teatru BOTO
Współorganizator: Teatr Wybrzeże
Kuratorzy: Adam Nalepa, Roman Pawłowski, Adam Orzechowski
Partnerzy: Victus ApartamentyCentrum Kształcenia Ustawicznego w Sopocie,  Wolontariat Aktywni w Sopocie
Patroni medialni: teatralny.pl, e-teatr.plTrojmiasto.plDziennik BałtyckiPrestiż Magazyn Trójmiejski

Projekt realizowany jest przy wsparciu Miasta Sopot

Program Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej
Sopot Non-Fiction 2023


NIEDZIELA|27.08|19:00 | Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Ósmy. Trzeci

Twórcy:
Scenariusz i reżyseria: Jakub Zubrzycki
Obsada: Magdalena Bednarek, Edyta Janusz Ehrlich, Małgorzata Polakowska, Magdalena Smuk, Piotr Srebrowski
 
Ósmy trzeci to hucznie obchodzone święto. Hucznie, bo to przecież Dzień Kobiet. Koniecznie pisane wielką literą. Pisane małą, uznawane jest za błąd, a nawet za wielki nietakt. Ósmy trzeci zwykle kojarzy nam się z kwiatami, prezentami i podziękowaniami. Jednak Dzień Kobiet w 2015 roku na zawsze zmienił spojrzenie na to wydarzenie. Tego dnia, czternastoletnia gdańszczanka podjęła drastyczną decyzję, rzucając się pod pociąg. Decyzję, która pozostawiła szok i niedowierzanie. Dlaczego? Jak? Miała całe życie przed sobą. Okazało się, że dzień wcześniej spotkała się z mężczyzną, który był prawie trzykrotnie starszy od niej. To wydarzenie dodatkowo wstrząsnęło opinią publiczną i dało początek potężnym zmianom. Dzięki mediom społecznościowym matka dziewczyny dowiedziała się o kobietach, które również padły ofiarą tego samego mężczyzny. Trzydzieści pięć kobiet zdecydowało się na walkę, na konfrontację z traumami, opowiadając swoje historie.
 
Bilety
normalny 55 zł
ulgowy 40 zł
 
 

 
 

 

PONIEDZIAŁEK| 28.08|19:00 / 20:00|DWIE ZMIANY 

How are you

Twórcy:
Autor: Vital Karaban
Reżyseria: Andrei Novik
Muzyka: Darya Novik.
Występują: Andrei Bardukhaeu-Arol, Maksym Shyshko, Alesia Bardukhaeva-Arol, Andrei Novik, Maria Pietrowicz.
 
„How are you” to dokument teatralny o wojnie w Ukrainie widzianej oczami cywilów. Zrealizował go Team Theatre, zespół artystów – uchodźców z Białorusi i Ukrainy. Tekst oparty jest na osobistych relacjach i świadectwach ludzi, walczących o życie w warunkach wojny. Są tu historie uciekinierów z Kijowa i Winnicy, są doświadczenia emigracji w Rumunii i Niemczech, są przywoływane tragedie Buczy i Mariupola. Głosy ukraińskich i białoruskich bohaterów zderzono z komentarzami Rosjanina, który gdzieś w Rosji ogląda w telewizji wojenną propagandę, nie wiedząc, że jego syn ginie na krążowniku „Moskwa”.
Twórcy nazwali swój pokaz „czytaklem”, czyli połączeniem spektaklu i czytania scenicznego. Ale w rzeczywistości jest to pełne przedstawienie, z minimalistyczną scenografią i wykonywanymi na żywo pieśniami ukraińskimi. W tekście przeplatają się trzy języki: ukraiński, białoruski i rosyjski. Różnice między słowami zacierają się, tak jakby była to jedna mowa. Słuchając tego słowiańskiego splotu, można uświadomić sobie, jak wiele łączy narody, które dzisiaj tak wiele dzieli.
 

WTOREK| 29.08 |19:00| Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Stella Walsh. Najszybsza osoba świata

Twórcy:
Reżyseria: Jan Jeliński
Tekst: Anna Mazurek
Kostiumy i scenografia: Dorota Nawrot
Występują: Zhenia Doliak, Katarzyna Pawłowska| Emilia Piech, Jerzy Pożarowski, Michał Surówka, Małgorzata Witkowska
 
Stella Walsh przychodzi na świat w 1911 roku w Wierzchowni. Rok później razem z matką emigruje do Stanów Zjednoczonych. Już jako nastolatka odnosi sukcesy w zawodach sprinterskich. W 1932 roku zdobywa złoto na olimpiadzie w Los Angeles na dystansie 100 metrów, a w 1936 roku srebro na olimpiadzie w Berlinie. Po zakończeniu kariery zajmuje się trenowaniem młodzieży.
 
4 grudnia 1980 roku w trakcie napadu Stella Walsh (właś. Stanisława Walasiewicz) zostaje śmiertelnie postrzelona przez jednego z napastników. Przeprowadzona sekcja zwłok wykazuje, że Stella była osobą interpłciową. Wyniki sekcji wywołują transfobiczne śledztwo, którego stawkę stanowią zdobyte medale i ustanowione rekordy. Stelli zarzuca się świadome oszustwo i zajmowanie miejsca „prawdziwym kobietom”. Media obiega nagłówek „STELLA WAS FELLA” („Stella była chłopakiem”).
Twórcy spektaklu tworzą biograficzną fikcję o postaci Stellli Walsh, wychodząc od tego, czego o niej nie wiemy, co pozostaje tematem domysłów i spekulacji.
Z czym mierzyła się Stella? Jakie znaczenie dla jej decyzji o utrzymaniu w tajemnicy swojej interpłciowości miało dorastanie w konserwatywnym, katolickim domu? Czy eksplorowała swoją nienormatywną tożsamość płciową i seksualną?
 
Głównym tematem opowieści twórcy czynią doświadczenie dyskryminacji osoby interpłciowej. Dyskryminacji, która zaczynać się może już w domu rodzinnym i w gronie najbliższych osób. Spektakl jest zaproszeniem do snucia empatycznej fantazji sojuszników osób interpłciowych. Historia Stelli opowiadana z takiej perspektywy staje się gestem sprzeciwu wobec medialnego śledztwa, którego padła ofiarą.
 
Bilety:
normalny 55 zł
ulgowy 40 zł

ŚRODA|30.08|19:00| TEATR BOTO

Diafilm Live. Białoruskie Bajki na Taśmach

Format diafilmów odsyła widza przede wszystkim do czasów, gdy diafilmy były bardzo popularne. Dziś są postrzegane raczej jako zjawisko retro. Białoruski projekt „Diafilm live” od ponad 5 lat pokazuje stare diafilmy – na dużym ekranie, w autorskiej interpretacji, z muzyką na żywo i aktorami.
 
„Białoruskie bajki na taśmach” to wynik kilkumiesięcznej pracy dużej, zjednoczonej grupy ludzi. Wyjątkowość projektu polega na tym, że taśmy filmowe zostały specjalnie stworzone na potrzeby projektu. Bajki współczesnych białoruskich pisarzy i poetów, rysunki współczesnych białoruskich artystów zostały zaadaptowane, wydrukowane na taśmach w formacie „diafilm”, a następnie udźwiękowione przez projekt „Diafilm live”.
 
W programie bajki i wiersze Nadi Jaśminskiej, Olgi Gapiejewej, Andrieja Chadanowicza i Andrieja Skurko.
 
Bilet: 35 zł / 40 zł dostępne na miejscu
lub online: https://stage24.pl/events/teatr-boto-1437
 

CZWARTEK|31.08|19:00| Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Manifest 2083

Twórcy:
autor: Christian Lollike | tłumaczenie: Paweł Partyka | reżyseria: Adam Nalepa | obsada: Sylwia Góra
Czytanie performatywne współczesnej sztuki duńskiej. Bohaterem monodramu jest aktor, który przygotowuje się do roli Andersa Breivika, sprawcy masakry na norweskiej wyspie Utoya w 2011 roku. Podstawą dramatu był tekst „2083: Europejska Deklaracja Niepodległości”, przygotowany przez terrorystę i rozsyłany przez niego pocztą internetową chwilę przed zamachem. To liczące ponad 1500 stron połączenie osobistego pamiętnika mordercy, wyrazu własnych przekonań, skrajnie prawicowych tekstów skopiowanych z internetu, instrukcji przygotowania domowych bomb…
Duński kontrowersyjny autor Christian Lollike nie skupia się jednak w dramacie na opisie masakry i przygotowań do niej. Jego bohater, aktor teatralny, prowadząc szeroki reaserch, próbuje zbliżyć się do zrozumienia Breivika, wejścia w jego skórę. Czy jest to możliwe? A może… nie jest to aż tak trudne? Może my, Europejczycy, wcale nie jesteśmy tak niewinni i tolerancyjni, jak sami cichlibyśmy się widzieć? W końcu w większości państw naszego kontynentu coraz większą popularność zdobywają skrajnie prawicowe, ksenofobiczne i nacjonalistyczne partie i organizacje.
„Manifest 2083” to intrygujący, wielopoziomowy tekst: próba zrozumiana bezlitosnego mordercy, uniwersalne pytania o źródło zła, wreszcie opowieść o zawodzie aktora, jego wyzwaniach i ograniczeniach. Christina Lollike za tę sztukę zdobył tytuł dramatopisarza roku oraz nagrodę specjalną jury w prestiżowym, najważniejszym w Danii konkursie im. Reumerta.

 

Bilety:
normalny 25zł
ulgowy 20zł
 

PIĄTEK|01.09|17:00|Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. I

SOBOTA|02.09|17:00|Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. II

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Zespoły prezentują efekty tygodniowej pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje i fragmenty sztuk. Pokazom towarzyszą dyskusje i omówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!