SOPOT NON-FICTION 2017
Organizatorzy: Fundacja Teatru BOTO oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Kuratorzy: Adam Nalepa, Adam Orzechowski, Roman Pawłowski;
Partnerzy: Grodzisko – Oddział Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, Sopoteka – galeria kultury multimedialnej, ZS nr 1 w Sopocie;
Patroni medialni: Radio Gdańsk, www.trojmiasto.pl, Prestiż Magazyn Trójmiejski www.prestiztrojmiasto.pl, www.e-teatr.pl, www.teatralia.com.pl, www.teatrdlawas.pl
Projekt realizowany ze środków Gminy Miasta Sopot.

VI Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencja Artystyczna Sopot Non-Fiction
26 sierpnia – 2 września 2017

Sopot Non-Fiction – unikalny przegląd poświęcony teatrowi dokumentalnemu, łączącemu teatr, literaturę faktu i sztuki wizualne. Przez tydzień reżyserzy, dramaturdzy i aktorzy pracują nad projektami teatralnymi, inspirowanymi autentycznymi wydarzeniami. Bazą do warsztatów są reportaże, wywiady, artykuły prasowe i inne materiały dokumentalne. W tegorocznej edycji weźmie udział 8 grup artystów, których pracę zakończy „Maraton Non-Fiction” – dwudniowy pokaz w formule work in progress. Oprócz rezydencji artystycznej Sopot Non-Fiction to również prezentacje spektakli, które powstały jako efekt poprzednich edycji festiwalu oraz przedstawień autonomicznych, reprezentujących nurt teatru dokumentalnego. Miejscem spotkań artystów i publiczności jest Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie oraz Teatr BOTO w Sopocie, będący zarówno przestrzenią teatralną, jak i klubem festiwalowym.

Kuratorami projektu będą:

Adam Nalepa – reżyser, tłumacz, dramaturg. Wychowany w Niemczech, gdzie debiutował jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA Thomasa Bernharda w Düsseldorfer Schauspielhaus. W 2007 roku otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery BLASZANEGO BĘBENKA z okazji obchodów 80-tych urodzin Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, z którym współpracuje od tego czasu. W Gdańsku wyreżyserował m.in. KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Krasińskiego, CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera, MARIĘ STUART Friedriecha Schillera. Poza tym wystawił w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana, w krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW Stanisława Grochowiaka, w Kaliszu KUPCA WENECKIEGO według Williama Shakespeare’a, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, m. in. prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA, NORD-OST Torstena Buchseteinera oraz CAŁO-CZERWONE Małgorzaty Szczerbowskiej. W 2015 wyreżyserował w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni spektakl MAŁY KSIĄŻĘ. KOŃCÓWKA na podstawie Antoine de Saint-Exupery a w Teatrze Wybrzeże spektakl FARAON na podstawie powieści Bolesława Prusa. Jest wielokrotnym laureatem nagród teatralnych, m.in. Marszałka Województwa Pomorskiego (2008, 2012, 2014), Miasta Gdańsk (2008, 2012, 2014), Miasta Sopotu (Sopocka Muza 2013), Splendor Gedanensis (2014), Sztormu Roku Gazety Wyborczej (2014) oraz Nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Konkursu „Klasyka żywa” 2015 za najlepszą adaptację tekstu („Faraon”, Teatr Wybrzeże).

Adam Orzechowski, absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i przegląd Wybrzeże Sztuki. Jako dyrektor naczelny i artystyczny stoi za jednym z największych sukcesów gdańskiej sceny od lat. Reżyserował teksty klasyczne i współczesne w teatrach całej Polski, m.in. SZALEŃSTWO WE DWOJE Eugene Ionesco w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, AKTORA Bogusława Schaeffera w Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu, PRZERŻNĄĆ SPRAWĘ Davida Mameta w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, NIEPOROZUMIENIE Alberta Camusa w Teatrze Polskim w Warszawie, CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, BOGA Woody’ego Allena w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, OŻENEK Nikołaja Gogola w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, DZIEŃ DOBRY I DO WIDZENIA Athola Fugarda w Teatrze Polskim w Poznaniu, DZIADY Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, POSKROMIENIE ZŁOŚNICY Williama Shakespeare’a w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, I. ZNACZY INNA Andreasa Sautera i Bernharda Studlara oraz SKÓRZANĄ MASKĘ Helmuta Kraussera w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Jako etatowy reżyser (w latach 1993-1996) Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował tam m.in. MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Gabrieli Zapolskiej i WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU Williama Shakespeare’a. W ostatnim 10-leciu na gdańskiej scenie zrealizował m.in. INTYMNE LĘKI Alana Ayckbourna, FARSĘ Z WALWORTH Endy Walsha, WIELE HAŁASU O NIC Williama Shakespeare’a, OŻENEK Nikołaja Gogola, TAJEMNICZĄ IRMĘ VEP Charlesa Ludlama, PER PROCURA Neila Simona, FAZĘ DELTA Radosława Paczochy, BABĘ CHANEL Nikołaja Kolady, spektakl (G)DZIE-CI FACECI, wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosław Paczochy (m.in. Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski), MURZYNA WARSZAWSKIEGO Antoniego Słonimskiego oraz PEŁNIĘ SZCZĘŚCIA Charlesa den Texa i Petera de Baana. Jego ostatnią realizacją jest spektakl TANGO ŁÓDŹ Radosława Paczochy wystawiony na deskach Teatru Powszechnego w Łodzi, który otrzymał Nagrodę publiczności dla najlepszego spektaklu na 22. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Adam Orzechowski jest laureatem wielu nagród i wyróżnień artystycznych m.in. nagrody Gazety Wyborczej POMORSKI SZTORM w kategorii CZŁOWIEK ROKU, Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego.

Roman Pawłowski, krytyk kultury, publicysta, kurator teatralny. Od listopada 2014 dyrektor programowy TR Warszawa. Zajmuje się problemami nowej dramaturgii i polityki kulturalnej, prowadzi autorskie warsztaty z pisania krytycznego i teatru dokumentalnego. Współpracuje z „Gazetą Wyborczą”, „Dziennikiem Opinii” i „Notatnikiem Teatralnym”. W 2013 zadebiutował jako dramaturg w Teatrze Nowym w Poznaniu dokumentalnym serialem teatralnym „Jeżyce Story”. Jako kurator przygotował dwie edycje festiwalu teatralnego Nowa Klasyka Europy w Łodzi (2010, 2012) oraz przegląd „ДА! ДА! ДА! Współczesny teatr, dramat i performans z Rosji” w Warszawie (2013). W latach 2008/2010 był współtwórcą i wykładowcą Szkoły Laboratorium Dramatu, pierwszej szkoły dramaturgicznej w Polsce. Zredagował i wydał dwie antologie nowych sztuk polskich ‚„Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne” (Zielona Sowa, Kraków 2003) i „Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski” (Ha!art, Kraków 2006), które dały impuls do rozwoju nowej dramaturgii w Polsce. W latach 1994/2012 był dziennikarzem „Gazety Wyborczej”, za swoje recenzje teatralne zdobył Nagrodę im. Z. Raszewskiego dla najlepszego polskiego krytyka teatralnego. Kurator Festiwalu i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction oraz pomysłodawca i kurator projektu Warszawa.doc. Absolwent teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.