SOPOT NON-FICTION 2017

Organizatorzy: Fundacja Teatru BOTO oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
Kuratorzy: Adam Nalepa, Adam Orzechowski, Roman Pawłowski;
Partnerzy: Grodzisko – Oddział Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, Sopoteka – galeria kultury multimedialnej, ZS nr 1 w Sopocie;
Patroni medialni: Radio Gdańsk, www.trojmiasto.pl, Prestiż Magazyn Trójmiejski www.prestiztrojmiasto.pl, www.e-teatr.pl, www.teatralia.com.pl, www.teatrdlawas.pl
Projekt realizowany ze środków Gminy Miasta Sopot.

27 sierpnia (niedziela), 20.00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże,

Beniamin M. Bukowski, Mosdorf. Rekonstrukcja,
Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu.

Biografia Jana Mosdorfa zbudowana jest na sprzecznościach: ratujący Żydów antysemita, zaangażowany w brutalną działalność polityczną błyskotliwy doktor filozofii, twórca faszyzującego ruchu sprzeciwiający się hitleryzmowi, człowiek w chwilach politycznego zagrożenia porzucający swoich ideologicznych towarzyszy, by później oddać życie w obronie innych.
Czy wyznając ideologię opartą na wykluczeniu i przemocy, można okazać się w krytycznym momencie przyzwoitą jednostką? Czy da się sprowadzić ludzkie poglądy i czyny – zwłaszcza, gdy są względem siebie sprzeczne – do wspólnego mianownika? Czy każda biografia składa się tylko z czerni i bieli?

Reżyseria: Beniamin M. Bukowski
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Stochalska
Muzyka: Aleksandra Goetzen
Choreografia: Alisa Makarenko
Obsada: Antonina Choroszy, Gabriela Frycz, Paweł Binkowski, Łukasz Chrzuszcz, Tadeusz Drzewiecki, Radosław Elis, Sebastian Grek, Janusz Grenda.

Czas trwania: 1h 30 min.
Spektakl współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego


28 sierpnia (poniedziałek), 18.00, Teatr BOTO,

Michał Szymaniak KIM-performance dokumentalny,
TR Warszawa

KIM to pierwszy w Polsce drag-up, czyli połączenie występu drag queen ze stand-upem. KIM to sztuka luźno oparta o życiową historię i postać Kim Lee – drag queen pochodzącej z Wietnamu. Kim Lee to wcielenie Andy’ego – mężczyzny, który przyjechał do Warszawy, by studiować fizykę plazmową. Postać Kim Lee staje się punktem wyjścia do szerszej wypowiedzi o kondycji współczesnego człowieka. KIM to pytanie o to, co konstytuuje nasze postrzeganie siebie.

Czy wciąż możemy swobodnie lawirować pomiędzy tożsamościami, czy raczej narracja jest nam z góry narzucona? Jakie jest znaczenie słów obcy, inny i czy wszyscy jesteśmy dziś imigrantami?

Reżyseria: Elżbieta Depta
Scenografia i kostiumy: Kim Lee, Monika Nyckowska
Muzyka: Weronika Krówka
Obsada: Kim Lee.
Produkcja: Fundacja Teatru BOTO, TR Warszawa
Partnerzy: Bemowskie Centrum Kultury, Sopot Non-Fiction, Warszawa.doc
Czas trwania: 1h


29 sierpnia (wtorek), 19.00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże,

Wojciech Kuczok Ambona Ludu,
Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu;

We współczesnej dramaturgii wciąż mało jest tekstów, które mówiłyby o przekraczaniu granic: uprzedzeń, poglądów, heurystyk… Ambona Ludu, napisana dla Teatru Nowego przez Wojciecha Kuczoka – laureata „Paszportu Polityki” oraz Nagrody Literackiej „Nike”, stanowi próbę wypełnienia tej luki. Wnikliwe studium lokalnych społeczności, posługujących się systemem utrwalonych stereotypów, to jednak pretekst. W istocie idzie tu o nakreślenie obrazu współczesnych Polaków oraz zagrożeń, jakie niesie narastająca frustracja, znajdująca swe ujście w radykalizującym się języku. A także – o podkreślenie potrzeby społecznej wspólnoty, opartej nie tyle na równości, co na równoważności przekonań.

Reżyseria: Piotr Kruszczyński
Dramaturgia: Michał Pabian
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Paweł Dampc

Obsada: Karolina Głąb, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Daniela Popławska, Maria Rybarczyk, Filip Frątczak, Zbigniew Grochal, Marcin Kalisz (gościnnie), Mateusz Ławrynowicz, Aleksander Machalica, Andrzej Niemyt, Waldemar Szczepaniak, Mariusz Zaniewski oraz Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego.
Czas trwania: 2h
Spektakl współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego


31 sierpnia (czwartek), 20.00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże

Marta Sokołowska Reykjavík ’74
Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;

Rok 1974. W Islandii w tajemniczych okolicznościach ginie dwóch mężczyzn. Ich ciał nigdy nie odnaleziono, a w wyniku budzącego wiele kontrowersji, poszlakowego śledztwa do morderstw przyznaje się sześć młodych osób, które później wielokrotnie odwołują swoje zeznania. Po sensacyjnym procesie sąd wymierza surowe kary, w tym pierwszą w historii sądownictwa islandzkiego karę dożywocia.

Poprzez wnikliwe badania i własne śledztwo, twórcy spektaklu podejmują temat ludzkiego umysłu i pamięci, w którym fikcja i wyobrażenia mieszają się z rzeczywistością.

Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Dramaturgia: Marta Sokołowska
Scenografia i kostiumy: Anna Tomczyńska
Zdjęcia i wideo: Tomek Tyndyk
Muzyka: Hilmar Örn Hilmarsson
Obsada: Matylda Podfilipska, Jolanta Teska, Tomasz Mycan, Paweł Tchórzelski, Bartosz Woźny
Czas trwania: 1h 30 min.


01 września (piątek), 17.00-20.30, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże, Maraton Non-Fiction cz. I -prezentacja wyników warsztatów;


02 września (sobota), 13.00-15.15 i 17.00-20.30, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże, Maraton Non-Fiction cz. II i cz. III-prezentacja wyników warsztatów.