SOPOT NON-FICTION 2020

Miejsca: Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie oraz Teatr BOTO
Organizator: Fundacja Teatru BOTO
Współorganizator: Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Kuratorzy: Adam Nalepa, Adam Orzechowski, Roman Pawłowski
Patroni medialni: teatralny.pl, e-teatr.pl, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, Prestiż. Magazyn Trójmiejski

Projekt realizowany ze środków Gminy Miasta Sopotu oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

PROGRAM FESTIWALU SOPOT NON-FICTION 2019


niedziela, 23 sierpnia, godz. 21:00

„Granica” (tytuł roboczy)
czytanie aktorskie scenariusza spektaklu
reżyseria: Katarzyna Szyngiera
wydarzenie we współpracy z Festiwalem Literacki Sopot

 

wtorek, 25 sierpnia, godz. 20:00

„Jutro przypłynie królowa”
reżyseria: Piotr Łukaszczyk
Wrocławski Teatr Współczesny

 

środa, 26 sierpnia, godz. 18:00

„8.03” 
czytanie aktorskie
reżyseria: Kuba Zubrzycki

 

czwartek, 27 sierpnia, godz. 20:00
„Zakonnice odchodzą po cichu”
reżyseria: Daria Kopiec
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

 

piątek, 28 sierpnia
17:00 – 19:30
Maraton Non-Fiction cz. 1

sobota, 29 sierpnia
13:00 – 15:15 Maraton Non-Fiction cz. 2
17:00 – 19:30 Maraton Non-Fiction cz. 3

 

 

Bilety

Czytania aktorskie: 15 zł normalne / 10 zł ulgowe

Spektakle: 50 zł normalne / 35 zł ulgowe


niedziela, 23 sierpnia, godz. 21:00
„Granica” (tytuł roboczy), reż. Katarzyna Szyngiera

scenariusz: Katarzyna Szyngiera, Bartosz Józefiak
współpraca: Olga Maciupa, Weronika Murek
reżyseria: Katarzyna Szyngiera
występują m.in. Justyna Król, Dagny Mikoś, Mateusz Mikoś, Robert Żurek
produkcja: Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Sopot Non Fiction

WIĘCEJ

„Granica” to projekt spektaklu teatralnego w reż. Katarzyny Szyngiery, analizującego problem granic w dzisiejszej Europie: tych które dzielą kraje i tych, które oddzielaja od siebie ludzi. Wiosną 2020 roku w związku z pandemią COVID-19 na kilka miesięcy przywrócono granice między państwami Unii Europejskiej, zniesione Traktatem z Schengen.  Ruch graniczny osób niemal całkowicie ustał, podczas gdy towary płynęły przez granice szerokim strumieniem. Reżyserka Katarzyna Szyngiera i reporter Dużego Formatu Bartosz Józefiak przemierzyli podczas lockdownu setki kilometrów wzdłuż granic między Polską a Niemcami i Ukrainą, aby sprawdzić, jak wygląda życie przecięte na nowo granicznym szlabanem. Byli na odtworzonym w związku z pandemią punkcie kontroli granicznej na autostradzie A4, gdzie polscy żołnierze z kałasznikowami pilnowali wjazdu do Polski z Niemiec. Rozmawiali z kierowcą TIR-a, który opowiedział o przemycaniu przez granicę polskich pracowników, pracujących po niemieckiej stronie, by mogli uniknąć kwarantanny. I z Czeczenką, która próbowała nielegalnie wyjechać do Szwecji ukryta na pace ciężarówki. Wysłuchali narzekań żołnierzy na moście w Zgorzelcu, których miejscowa ludność niezadowolona z podziału miasta wyzywała od pedałów. I relacji ekspedientki z przygranicznego sklepu, którego obroty spadły o 60 procent w związku z zamknięciem granicy z Niemcami. Dwa razy zostali zatrzymani przez Straż Graniczną za wejście na pas graniczny na wschodzie Polski, raz zostali ukarani mandatami. W swoim spektaklu chcą opowiedzieć o tym, jak granica wpływa na życie jednostek i całych społeczności.

 

Od reżyserki: 

Jedna z teorii na temat upadku Rzymu mówi, że proces ten rozpoczął się, gdy Rzymianie zaczęli określać granice swojego państwa. Granica zawsze jest pewnym punktem napięcia. Trzeba ją obsadzić, pilnować jej, odpierać najeźdźców. To kosztuje i w końcu Rzym upadł pod ciężarem tego kosztu. Granice państw, z jednej strony bardzo realne, są jednocześnie zupełnie abstrakcyjne. W XX wieku zostały precyzyjnie wyznaczone po to, by oddzielać od siebie wyobrażone wspólnoty narodowe. To, po jakiej stronie granicy się znajdujemy, determinuje całe nasze życie. Zastanawiamy się co by było, gdyby radykalnie otworzyć granicę.

Sopockie czytanie to pierwsza prezentacja tekstu, którego teatralna premiera zaplanowana jest na 21 listopada 2020 w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

wtorek, 25 sierpnia, godz. 20:00
„Jutro przypłynie królowa” reż. Piotr Łukaszczyk

fot. NK

Realizatorzy
adaptacja, dramaturgia Krzysztof Szekalski
reżyseria Piotr Łukaszczyk
scenografia, wideo Michał Araszewicz
muzyka Filip Zawada
choreografia Tomasz Wesołowski
reżyseria świateł Jędrzej Bączyk
produkcja muzyczna Maciej Duszyński
inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła

Obsada
BUCK, były burmistrz, nieformalny przywódca wyspy, zwany „Wujaszkiem” Bartosz Woźny (gościnnie)
DONNA, burmistrzyni Adamstown Anna Błaut
LU, mąż DONNY, pastor, pszczelarz, przechrzta, nie urodzony na Pitcairn Krzysztof Boczkowski
VERONIKA, młodsza córka DONNY i LU Maria Kania
LISA, starsza córka DONNY i LU Jolanta Solarz-Szwed
ABIGAIL, siostra WILLIAMA Diana Kozłowska (gościnnie)
ALBERT, syn BUCKA, zwany „Kretynem” Jakub Mikulak (gościnnie)
WILLIAM, starszy brat ABIGAIL, celnik, zwany „Judaszem” Maciej Kowalczyk
DENNIS, „prawa ręka” BUCKA, były policjant, zwany „Czarodziejem” Krzysztof Zych
RUSTY, miejscowy błazen i poczmistrz, zwany „Ciasteczko” Miłosz Pietruski

WIĘCEJ

Wyspa Pitcairn na środku Pacyfiku. Niewielka kolonia brytyjska oddalona o 2 tysiące mil od najbliższego brzegu. Raj na Ziemi, gdzie żyją potomkowie osiemnastowiecznych buntowników ze statku „Bounty”. W 2004 roku sześciu mieszkańców Pitcairn zostało oskarżonych o przestępstwa seksualne wobec nieletnich. Jutro przypłynie królowa to opowieść o mikroświecie stworzonym przez mężczyzn, którzy wprowadzili na wyspie prawo do kazirodztwa, gwałtu i pedofilii. Okazało się, że raj był piekłem, w którym akty bezwzględnego zła usprawiedliwiano tradycją i rodzimym obyczajem. Przez całe lata wspólnota milcząco tolerowała nieludzkie praktyki swoich przywódców, a w czasie procesu wielu mieszkańców wyspy wręcz broniło gwałcicieli. Za cenę bezpieczeństwa, jakie daje przynależność do wspólnoty, gotowi byli poświęcić własne człowieczeństwo.

Mottem przedstawienia są słowa Philipa Zimbardo z Efektu Lucyfera: „Jedną z najistotniejszych, a najmniej uznawanych przyczyn zła, poza głównymi sprawcami, protagonistami krzywdy, jest milczący chór, który patrzy, lecz nie widzi, który słucha, lecz nie słyszy.”

czwartek, 27 sierpnia, godz. 20:00
„Zakonnice odchodzą po cichu” reż. Daria Kopiec
SPEKTAKL OPARTY NA MOTYWACH KSIĄŻKI MARTY ABRAMOWICZ

fot. Krzysztof Ścisłowicz

Reżyseria: Daria Kopiec
Scenariusz: Martyna Lechman
Muzyka na żywo: Natalia Czekała
Choreografia: Aneta Jankowska
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Inspicjentka: Urszula Kraska

Premiera:10 listopada 2017 r. – MODELATORNIA
Czas trwania: 75 min (bez przerwy)

 

OBSADA:
Cecylia Caban
Natalia Czekała (gościnnie)
Karolina Kuklińska
Joanna Sokołowska (gościnnie)
Małgorzata Mikołajczak (gościnnie)

WIĘCEJ

Historie bohaterek reportażu „Zakonnice odchodzą po cichu” Marty Abramowicz stanowią punkt wyjścia spektaklu. Stają się pomostem między obserwacją kreacji aktorskiej, a osobistym stosunkiem aktorek do interpretowanych przez nie postaci. Nadrzędnym tematem spektaklu jest powołanie, rozumiane zarówno w kontekście sacrum jak i profanum, poprzez służbę Bogu, aż po misję i etos aktora.

Podczas spektaklu, widz będzie świadkiem budowania więzi emocjonalnej pomiędzy początkowo sobie obcymi kobietami; aktorką i interpretowaną przez nią bohaterką. Spektakl stawia pytania o istotę tożsamości, metafizykę czy szeroko pojęty humanizm.  Spektakl zrealizowany w ramach I edycji konkursu Modelatornia.

 

NAGRODY

  • Druga nagroda aktorska Festiwalu Debiutantów – „Pierwszy Kontakt” 2019 dla Natalii Czekały
  • Druga nagroda aktorska Festiwalu Debiutantów – „Pierwszy Kontakt” 2019 dla Joanny Sokołowskiej
  • Złote Maski (rok 2017) w kategoriach: Spektakl Roku, Muzyka oraz Scenariusz
  • Główna Nagroda Jury oraz Nagroda Publiczności podczas 9. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr”
  • Wyróżnienie w kategoriach: Najlepsza Rola Kobieca, Najlepsza Muzyka oraz Najlepszy Debiut w rankingu Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi Miesięcznika TEATR 2018
  • Wyróżnienie aktorskie dla Karoliny Kuklińskiej podczas 1. Festiwalu „Scena Wolności” w Słupsku
  • Nagroda Główna – Laur Konrada, Nagroda Publiczności oraz Nagroda Dziennikarzy podczas XIX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach