SOPOT NON-FICTION 2016
Organizator: Fundacja Teatru BOTO
Współorganizator: Teatr Wybrzeże
Kuratorzy: Adam Nalepa, Adam Orzechowski, Roman Pawłowski
Partnerzy: Bałtycka Agencja Artystyczna BART, Grodzisko – Odział Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, Opera Leśna w Sopocie, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopoteka – galeria kultury multimedialnej, Teatr BOTO, Teatr na Plaży
Patroni medialni: Radio Gdańsk, TVP Gdańsk, www.e-teatr.pl, www.trojmiasto.pl
Projekt zrealizowany ze środków Gminy Miasta Sopot
PROGRAM SOPOT NON-FICTION 2016:
Niedziela, 28 sierpnia, godz. 20:00/ Teatr BOTO
Poniedziałek, 29 sierpnia, godz. 18:00/ Teatr BOTO
Spektakl partycypacyjny pt. „MODLITWA. TEATR POWSZECHNY”
Reżyser: Michał Stankiewicz
Kurator: Katarzyna Niziołek
Czytelnicy: uczestnicy warsztatu organizowanego w ramach SNF 2016
Producent: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku / Pracownia Sztuki Społecznej
Czas trwania: ok. 80 min
Rozumiem, że nie można opracować płaczu i krzyku, bo wtedy najważniejsze byłyby nie płacz i nie krzyk, tylko opracowanie. Zamiast życia wyjdzie literatura.
Swietłana Aleksijewicz
Inspirowany „Czarnobylską modlitwą” Swietłany Aleksijewicz spektakl – rozmowa o książce z udziałem czytelników. „Modlitwa. Teatr powszechny” jest z założenia dziełem otwartym, poddającym się ciągłej rekonfiguracji, reinterpretacji i rekontekstualizacji. W toku prób uczestnicy dokonują samodzielnego wyboru fragmentów z reportażu Aleksijewicz, dyskutują powody dokonanych wyborów. Wybranych fragmentów uczą się na pamięć, stając się w ten sposób ich Nosicielami i Głosicielami. Na scenie, przed wygłoszeniem wybranego fragmentu, opowiadają o powodach swojego wyboru. Na żywo mierzą się ze sobą (swoją tremą, emocjami, myślami), z tekstem i z zawartym w nim świadectwem – przeżyciem bohaterów książki, które w ten sposób staje się również ich własnym. Dzięki nim tekst ożywa, dzieje się „tu i teraz”, w ich doświadczeniu i wobec zgromadzonej publiczności. W ten sposób wyłania się ze spektaklu mozaikowy obraz człowieka, utkany z indywidualnych, intymnych, multiplikowanych pamięci i przeżyć.
Projekt obejmuje realizację pięciu spektakli, m.in. w Białymstoku, Czeremsze, Gródku. Każdy ze spektakli poprzedzony jest próbami prowadzonymi w formule warsztatowej, podczas których uczestnicy nabywają kompetencji scenicznych oraz integrują się ze sobą nawzajem. W jednym spektaklu bierze udział 15-20 osób.
Realizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach programu „Kultura dostępna”) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Wstęp wolny (bezpłatne wejściówki można odebrać w dniu pokazu od godz.12:00)
Poniedziałek, 29 sierpnia, godz. 20:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Spektakl teatru tańca pt. „UCHODŹCY. TESTIGO DOCUMENTARY”
Reżyseria: Patryk Gacki
Choreografia, światła, kostiumy: DzikiStyl Company
Obsada: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś
Współpraca artystyczna: Pavel Zuštiak
Czas trwania: ok. 60 min
Temat nowego spektaklu Dzikiego Stylu dotyka kwestii wzbudzającej w ostatnich miesiącach ogromne emocje w całej Europie: losu uchodźców, opuszczających swoje rodzinne kraje z powodu wojny czy prześladowań, podróżujących tysiące kilometrów w poszukiwaniu lepszego życia. Tancerze skupiają się jednak nie na kwestiach politycznych, ale na dramatycznych losach jednostek, zmagających się z brakiem schronienia, żywności, poczucia bezpieczeństwa. Twórcom zależało na zobrazowaniu jak najbardziej realistycznie i wiarygodnie – za pomocą ruchu – stanów psychicznych towarzyszących ucieczce.
Bezpośrednią inspiracją do stworzenia spektaklu były zdjęcia oraz rozmowy z Maciejem Moskwą, trójmiejskim fotografem, zdobywcą m. in. nagrody za Zdjęcia Roku w Ogólnopolskim Konkursie Fotografii Prasowej Grand Press Photo oraz Grand Prix XIX Pomorskiego Konkursu Fotografii Prasowej Gdańsk Press Photo 2015 im. Zbigniewa Kosycarza. Moskwa jest członkiem Testigo Documentary, kolektywu dziennikarzy skupiających się na tematach społecznych, politycznych i dotyczących środowiska, które często nie trafiają do mediów mainstreamowych. Urodzony w Gdańsku fotograf konsekwentnie, od wielu miesięcy, dokumentuje masową ucieczkę mieszkańców ogarniętych wojną krajów Bliskiego Wschodu
Wtorek, 30 sierpnia, godz. 20:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Spektakl pt. „ALBUM KARLA HOECKERA”
Tekst: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Reżyseria: Paul Bargetto
Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska
Obsada: Marta Król, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak, Julia Trembecka
Produkcja: Agata Balcerzak, Teatr Trans-Atlantyk, Warszawa
Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie otrzymało w 2006 roku album, zawierający 116 zdjęć. Był to osobisty album oficera SS Karla Höckera, adiutanta Richarda Baera, jednego z komendantów obozu koncentracyjnego w Auschwitz-Birkenau. Fotografie przedstawiają wyższych oficerów SS oraz ich asystentki z obozu podczas wypoczynku w ośrodku zwanym Solahuette, położonym około 20 km od Auschwitz oraz w czasie oficjalnych spotkań w obozie. Na zdjęciach pojawia się wiele ważnych postaci: dr Josef Mengele, Rudolf Hoess, Rochard Baer i Josef Kramer. Nie ma na nich natomiast więźniów ani żadnych obrazów z obozu śmierci.
Spektakl Album Karla Hockera jest rzadko podejmowaną próbą zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz z perspektywy oprawców. Używając technik teatru dokumentalnego, improwizacji, prowadząc dogłębne badania historyczne, jak również posługując się tekstem dramatycznym, spektakl „Album Karla Hockera” przygląda się zaskakująco ludzkim zachowaniom kobiet i mężczyzn, którzy własnoręcznie dokonali ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Widzowie, będąc świadkami „ożywiania” fotografii z Albumu Karla Hoeckera, mogą przyjrzeć się życiu codziennemu wysoko postawionych żołnierzy SS jak i zwykłym pracownikom obsługującym fabrykę śmierci, jaką był obóz zagłady w Auschwitz.
Partnerzy: Culture.pl, Bemowskie Centrum Kultury, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Sopot Non-Fiction
Czas trwania: ok. 120 min
Czwartek, 1 września, godz. 20:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Prapremiera spektaklu pt. „PIŁKARZE”
Tekst: Krzysztof Szekalski
Reżyseria: Małgorzata Wdowik
Choreografia: Marta Ziółek
Reżyseria świateł/scenografia/kostiumy: Aleksander Prowaliński
Muzyka: Paweł Kulczyński
Współpraca dramaturgiczna: Joanna Ostrowska
Asystent reżysera: Wiktor Bagiński
Obsada: Wiktor Bagiński, Dobromir Dymecki, Kacper Wdowik
Koordynacja produkcji: Karolina Pająk
Producent: Fundacja Teatru BOTO (w ramach projektu Warszawa.doc, współfinansowanego przez Urząd m. st. Warszawy)
Koproducent: TR Warszawa
Partnerzy: Bemowskie Centrum Kultury, Sopot Non-Fiction
Czas trwania: ok. 80 min
Projekt „Piłkarze” to połączenie teatru dokumentalnego, treningu sportowego i performansu. Ciało piłkarza jest całkowicie zdyscyplinowane przez zasady na boisku oraz na treningach. Ciało piłkarza ma być pielęgnowane oraz dążyć do maksymalnej wydajności. Ciało piłkarza ma wyznaczoną wartość pieniężną i jest przedmiotem transakcji sprzedaży oraz kupna pomiędzy klubami piłkarskimi. Piłkarz to współczesny bohater heteronormatywnej kultury, którego wizerunek tworzony jest za pomocą powielanych w mediach obrazów ciała. Piłkarz nie powinien zabierać głosu w kwestiach nie mieszczących się w kształtowanym wizerunku, takich jak: homoseksualizm, depresja, obelgi rasistowskie etc. Piłkarz dla większości pozostaje niemy, a jego ewentualnym narzędziem buntu staje się jego ciało.
Piątek, 2 września, godz. 17:00-21:15/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
MARATON NON-FICTION cz. I
Wstęp wolny
Sobota, 3 września, godz. 13:30-16:15/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
MARATON NON-FICTION cz. II
Wstęp wolny
Sobota, 3 września, godz. 18:00-20:45/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
MARATON NON-FICTION cz. III
Wstęp wolny