SOPOT NON-FICTION 2014
Organizator: Fundacja Teatru BOTO
Współorganizator: Teatr Wybrzeże
Kuratorzy: Adam Nalepa, Roman Pawłowski
Projekt realizowany jest przy wsparciu Miasta Sopot
Sopot Non-Fiction 2014 – wydarzenia
„Posłuchaj maszynisty!”
audioinstalacja w pociągach SKM
Koncepcja i reżyseria: Joséphine de Weck (Szwajcaria)
Współpraca dramaturgiczna: Szymon Adamczak
Produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Sopot Non-Fiction, Polskie Radio Gdańsk,
Projekt współfinansowany z Pro Helvetia.
29 sierpnia – 4 września / pociągi SKM
„Posłuchaj maszynisty!” to instalacja dźwiękowa w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, której bohaterami są maszyniści SKM. Instalacja będzie miała formę krótkich audycji, opartych na wywiadach z maszynistami na temat ich życia i pracy w trójmiejskiej aglomeracji. Będą one odtwarzane za pomocą systemu nagłośnieniowego w wybranych składach pociągów.
Joséphine de Weck o idei projektu:
Nasze miasta funkcjonują dzięki wysiłkowi tysięcy ludzi, którzy pracują dla nas. Jedni sprzątają nocami ulice, inni prowadzą tramwaje, autobusy, pociągi. Chcielibyśmy udzielić głosu jednej z tych niewidocznych na co dzień grup: maszynistom kolejki SKM. Rzadko mamy okazję z nimi rozmawiać, poza pytaniem o bilety czy następną stację. Zapominamy, że bez nich nie moglibyśmy poruszać się po Trójmieście. Transport publiczny bez nich by nie istniał, tymczasem nawet ich nie zauważamy. Są częścią maszyny.
Chcemy ich zapytać o czym myślą podczas jazdy? Czy lubią swoją pracę i rolę w społeczeństwie? Czy słuchają muzyki w pracy? Które miejsce w mieście lubią najbardziej?
Dzięki projektowi „Posłuchaj maszynisty!” publiczna przestrzeń, w której unikamy intymności, zmieni się w miejsce, gdzie możemy mówić o nas samych i kontaktować się z innym. Pasażerowie staną się społecznością, połączoną doświadczeniem intymności i otwarcia na drugą osobę.
Pokaz przedpremierowy: 29 sierpnia
Premiera: 30 sierpnia
Kolejne prezentacje: 1,2,3,4 września
„Salon Kulturalny” Radia Gdańsk na żywo z Sopotu – spotkanie z Joséphine de Weck, Szymonem Adamczakiem i uczestnikami projektu „Posłuchaj maszynisty!”, prowadzenie: Iwona Borawska (Polskie Radio Gdańsk) – 31.08, godz. 14 / Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie
Jelena Gremina „Dwóch w twoim domu”
spektakl
Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Rudolf Zioło
Scenografia: Katarzyna Stochalska
Występują: Magdalena Boć, Grzegorz Gzyl, Jakub Mróz, Piotr Łukawski
produkcja: Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Premiera w ramach Festiwalu Literacki Sopot.
30 sierpnia, godz. 19,00, Scena Kameralna w Sopocie
po spektaklu 30 sierpnia spotkanie z Jeleną Greminą i realizatorami spektaklu
Dokumentalna sztuka rosyjskiej dramatopisarki, założycielki moskiewskiego Teatru doc. oparta na historii Uładzimira Niaklajeua, białoruskiego poety i działacza politycznego. Niaklajeu był jednym z opozycyjnych kandydatów na prezydenta Białorusi w wyborach w grudniu 2010 roku. W dniu wyborów został pobity i uprowadzony przez KGB. Po miesięcznym pobycie w więzieniu umieszczono go na kilka miesięcy w areszcie domowym, ograniczając możliwość spotkań i poddając nieustającej obserwacji. Poecie i jego żonie towarzyszyli przez całą dobę dwaj kagiebiści. Areszt zakończył się procesem, w którym Niaklajeua skazano na dwa lata pozbawienia wolności w zawieszeniu na dwa lata.
Materiałem do sztuki były wywiady z Niaklajeuem i jego żoną o życiu w domowym areszcie. Na ich podstawie Griemina zbudowała groteskową komedię o prawach człowieka.
Jelena Gremina o sztuce „Dwóch w twoim domu”:
Zimą 2013 roku polityka dotknęła nas osobiście. W Mińsku aresztowano i wywieziono w nieznanym kierunku poetę – Uładzimira Niaklajeu, ojca naszej dobrej znajomej Ewy Niaklajeu, kuratorki teatralnej mieszkającej w Helsinkach. Sami poczuliśmy na własnej skórze, że jeśli nawet nie myślisz o polityce, ona pomyśli o tobie. Nic nie da ukrywanie się w swojej niszy, w teatralnym getcie – oni i tak cię dopadną. Potem dowiedzieliśmy się, że Niaklajeu dzięki Bogu jest żywy, ale znajduje się w areszcie domowym, że w jego maleńkim mieszkaniu dzień i noc pilnują go kagiebiści. Zrozumieliśmy, że to realny dramat, który rozgrywa się tu i teraz. Zamknięta przestrzeń, w której jedni bohaterowie pilnują drugich, a jednocześnie wszyscy są więźniami. Prawdziwy teatr życia.
„Nikt nie byłby mną lepiej. Koncert”
spektakl
Teksty: Ewa Kasińska, Mariola Sopel, Kasiulek, Kaśka D., Kret, Żmija
Reżyseria: Łukasz Chotkowski
Dramaturgia i układ tekstu: Magda Fertacz
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka na żywo: DER FATHER (Joanna Halszka-Sokołowska, Jerzy Rogiewicz, Daniel Pigoński)
Występują: Dawid Rafalski, Hanna Klepacka, Elżbieta Lisowska – Kopeć, Przemysław Kosiński ze specjalnym udziałem Mamadou Bâ alias Góo Ba
Produkcja: Teatr Lubuski, Zielona Góra
Zapraszam do obejrzenia
https://www.youtube.com/watch?v=ciOfmO8XFE0
2 września, godz. 19,00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
po spektaklu ok. godz. 21.00 spotkanie z twórcami
Spektakl dokumentalny oparty na tekstach kobiet, osadzonych w Zakładzie Karnym w Krzywańcu (woj. Lubuskie). Realizatorzy spotykali się z nimi przez rok na comiesięcznych sesjach. Spędzili godziny na rozmowach o karze, winie, miłości, nienawiści, przyjaźni. Efektem tych spotkań jest scenariusz przedstawienia.
Aktorom Teatru Lubuskiego towarzyszy zespół rockowy DER FATHER oraz Mamadou Bâ alias Góo Ba, aktor, muzyk i śpiewak z Dakaru, członek grupy artystycznej LaFabriks www.lfks.net
Od realizatorów:
Żmija, Kasiulek, Mariola, Ewa, Kaśka, Kret mówią wreszcie swoim głosem, głosem, którego może wolelibyśmy nie usłyszeć, albo nadać mu marginalne znaczenie. Bo co przejmującego mogą nam opowiedzieć kobiety z Zakładu Karnego? Kolejną historię o swojej niewinności? Przeciwnie. Mówią, że nic by w życiu nie zmieniły, bo wtedy nie byłyby tymi, którymi są. Arogancja? Brak skruchy? Czym różnią się od nas, pozostających na wolności? Co myślą o sobie, świecie, relacjach międzyludzkich? Jakiemu doświadczeniu ludzkiemu dają świadectwo? A może nie różnimy się tak bardzo? Może dzieli nas jedynie sekunda niewłaściwej decyzji?
„Sprawa Przybyszewskiej’’
film dokumentalny
Reż. Joanna Cichocka Gula, 1996 (48 min.)
Produkcja: Telewizja Gdańsk dla TVP 2
4 września, godz. 20.00 / Scena Letnia BOTO w Młodym Byronie
po projekcji spotkanie z autorką filmu
Intencja autorki filmu było przypomnienie postaci artystki, która zapisała się w historii polskiej literatury wspaniałym dramatem „Sprawa Dantona” ale całkowicie zniknęła na wiele dziesięcioleci ze świadomości Polaków. Poza osobistymi rozterkami Przybyszewskiej, jej uwikłaniem w niełatwą relację z ojcem Stanisławem Przybyszewskim, samotnością i brakiem uznania, istotna była też jej specyficzna relacja z miastem, w którym mieszkała w ostatnich latach życia – z Gdańskiem. Nie było w tym związku miłości, nie było też zainteresowania dla spraw codziennych. Film stanowi z jednej strony dokumentalny zapis biografii Przybyszewskiej, z drugiej stara się pokazać emocjonalny stan artystki w ostatnich latach jej życia.
„Całoczerwone”
spektakl
Tekst: Małgorzata Szczerbowska
Reżyseria: Adam Nalepa
Występują: Sylwia Góra-Weber i Małgorzata Szczerbowska
Multimedia: Tomasz Weber
Produkcja: Teatr BOTO, Sopot
1 września, godz. 19.00 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Sztuka Małgorzaty Szczerbowskiej, aktorki, oparta na autobiograficznym materiale.
Od autorki:
„Całoczerwone” to zapis mojej wrażliwości, to sposób odczuwania siebie wobec siebie, siebie wobec rzeczywistości. To zapis trudnego dla mnie czasu, czasu chowania na zawsze i odkrywania, że wszystko znowu przede mną. To fragmenty sytuacji, myśli i skojarzeń, które kiedyś mi się przydarzyły. Nie pamiętam tylko czy rok temu czy pięć. Więcej wie Ruta – pies, suka dokładniej.
O przedstawieniu:
To, co decyduje o wartości spektaklu „Całoczerwone”, to bezpretensjonalność i szczerość. Nalepa prowadzi obie postaci na granicy intymności, konsekwentnie unika otwartych deklaracji politycznych, a tekst Szczerbowskiej opiera się psychologicznej interpretacji i pozwala na budowanie metafory kobiecości.
Marta Bryś, jurorka Ogólnopolskiego Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2013/14
Maraton Non-Fiction
Część 1: 5 września, godz. 18.00 – 22.15 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Część 2: 6 września, godz. 14.00 – 16.45 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Część 3: 6 września, godz. 18.30 – 21.15 / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń rezydencji artystycznej. Podczas dwudniowego przeglądu zespoły prezentują efekty pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje, fragmenty sztuk, powstałych w trakcie tygodniowej pracy. Pokazom towarzyszą dyskusje i umówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!