GRUPA I
CHŁOPCY
„W Dialektyce płci Shulamith Firestone pokazuje, że chłopiec ma wybór: pozostać lojalnym wobec matki, która jest pozbawiona autorytetu. Albo stać się mężczyzną — kimś, kto ma władzę”.
– Andrea Dworkin „Men possessing women”
Badając rosnącą radykalizację młodych mężczyzn próbujemy zajrzeć do źródła męskiej agresji.
Materiałem dokumentalnym są dla nas rozmowy przeprowadzone z młodymi mężczyznami. Scenariusz napisali sami w mailach i wiadomościach na wykopie, tworzyliśmy go z ich i naszych wspomnień, przyszłym tekstem dramatu mówili do nas przedstawiciele politycznych organizacji i trenerzy podrywu. Prezentowany przez nas spektakl jest szkicem siedmiu obrazów z życia chłopca.
PROJECT LUCY
Agata Nierzwicka, Laura Walczak, Lena Michajłów, Monika Jarosińska
W 1964 roku para amerykańskich naukowców – psychoterapeuta Maurice Temerlin i jego żona, socjolożka Jane – zdecydowała się na nietypowy eksperyment. Adoptowali nowo narodzoną szympansicę z zoo na Florydzie, nadali jej imię Lucy i postanowili wychować ją tak, jak wychowuje się ludzkie dziecko. Eksperyment miał pomóc określić, gdzie dokładnie przebiega granica pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem i co nas kształtuje mocniej – geny czy wychowanie, natura czy kultura.
Lucy żyła jak człowiek – nosiła ubrania, rysowała, piła herbatę, znała ponad sto znaków języka migowego i potrafiła komunikować się z otoczeniem. Jej historia trafiła na łamy prasy, a Temerlinowie zyskali sławę. Jednak sielanka nie trwała wiecznie. Gdy Lucy dorosła, zaczęła sprawiać problemy, była silna i nieprzewidywalna, przez co stała się niebezpieczna. Zamknięto ją w klatce i zatrudniono do opieki studentkę Janis Carter. Relacja między Lucy a Janis szybko jednak wykroczyła poza ramy kontaktu naukowego. Aby zapewnić jej godne życie, Janis kazała sobie wybudować klatkę i zamieszkała z Lucy w dżungli.
Nasza opowieść jest nie tylko opowieścią o eksperymencie, ale przede wszystkim o jego skutkach. O tym, co się dzieje, gdy człowiek przekracza granice natury. To historia szympansicy Lucy,
wychowanej przez ludzi jak dziecko. Opowieść o zwierzęciu, które stało się nie tylko obiektem badań, ale także narzędziem do zdobycia sławy i sukcesu przez swoich opiekunów. O małpie, która była jednocześnie królikiem doświadczalnym i ukochaną córką. Która sama uwierzyła, że jest człowiekiem
— aż w końcu to człowieczeństwo jej odebrano, bo jej dzikość nie mieściła się w ramach wyobrażeń „normalnej” amerykańskiej rodziny.
To także opowieść o Janis Carter — naukowczyni, która swoje początkowe ambicje naukowe podporządkowała empatii i więzi, jaka połączyła ją z Lucy. O kobiecie, która w pewien sposób oddała Lucy swoje życie. Zrobiła wszystko, by naprawić to, co wcześniej zostało zniszczone. Ale czy kierowały nią tylko szlachetne pobudki? A może w ten sposób próbowała zdekompensować własne
braki?
To opowieść, która stawia wiele pytań i nie daje jednoznacznych odpowiedzi.
GRUPA III
METALOWA SKÓRA
Noémi Ola Berkowitz, Izabela Gwizdak
Boom technologiczny. Epidemia samotności.
Żyjemy w świecie, który nigdy wcześniej nie był tak połączony i samotny zarazem.
W Metalowej Skórze przyglądamy się relacjom między ludźmi a chatbotami opartymi na sztucznej inteligencji. Dlaczego tak często ukrywamy swoje emocje przed innymi, a jednocześnie bez wahania powierzamy je dużym modelom językowym (ang. LLM)? Czy chatboty i awatary mogą w przekonujący sposób naśladować ludzkie uczucia? I czy to w ogóle ma znaczenie? Powierzchowne symulowanie świadomości, wsparte nieograniczoną bazą danych, bywa bardziej kuszące niż prawdziwa bliskość.
Metalowa Skóra przedstawia lustrzany kolarz naszego społeczeństwa. Widzimy migawki z życia kilku głównych bohaterów. Chatboty, ich użytkownicy, ich twórcy, oraz odrzutki – ci spoza cyberświata. Każda z tych historii jest prawdziwa. Albo tylko taka się wydaje. Jaka to różnica? Jeśli coś zgrzyta, zawsze można przecież poprawić algorytm.
Badając świat u progu wielkiej zmiany, Metalowa Skóra analizuje nasze relacje ze sztuczną inteligencją — jej obietnice i zagrożenia — by w ostatecznym rozrachunku postawić pytanie: co tak naprawdę znaczy być człowiekiem?
GRUPA IV
Idź za mną
Teatr Nowy, Poznań
GRUPA V
GAZA
Kuba Zubrzycki, Julia Wojnowska, Maciej Bisiorek
Projekt GAZA opowiada o granicach odpowiedzialności człowieka wobec świata, w którym milczenie bywa współudziałem. To artystyczna refleksja nad konsekwencjami bezkarności i ceną ignorowania prawa, które miało w założeniu chronić życie i godność. Poprzez pryzmat dramatycznych wydarzeń, widz zostaje skonfrontowany z pytaniem, jak daleko może sięgać ludzka obojętność i co dzieje się, gdy normy międzynarodowe tracą swoją moc. W tej przestrzeni teatralnej dramat staje się pytaniem, a pytanie wezwaniem do pamięci, wrażliwości i sprawiedliwości, której nie wolno zaniedbać.
GRUPA VI
UFO PORNO
Jakub Zalasa, Mateusz Górniak, Aleksandra Sroka, Natalia Bielecka, Maksymilian Piotrowski
Projekt UFO porno bada zjawisko UFO w wymiarze psychologicznym, filozoficznym i kulturowym. Punktem wyjścia jest fiński skecz z 2003 roku, którego reperformansu podejmują trzej performerzy. Zestawiamy jego humor i kampowość z pytaniami o inność, granicę między fikcją i prawdą, oraz irracjonalne potrzeby wyobraźni. Równocześnie chcemy pokazać, że każdy z nas nosi w sobie kosmiczny element – odmienność, która może być źródłem radości i refleksji. W takiej interpretacji nie należy patrzeć poza Ziemię, żeby znaleźć “kosmitów”.
GRUPA VII
ZGUBIONA KROPKA
reżyseria: Żenia Dawidenka
obsada: Zofia Zywert
muzyka: Oskar Tomala
wizualizacje: Marta Prabucka
GRUPA VIII
PTAKI KRZYCZĄ NIEUSTANNIE
Michał Telega, Grzegorz Sierzputowski, Daniel Grupa, Anna Sochacka
Dofinansowano ze środków Miasta Sopotu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.